söndag 15 november 2015

LBD500: instagramuppgiften

På min senaste praktik så gjorde vi en uppgift som hette Instagram-uppgiften. Eleverna fick titta på ett Instagram flöde och i grupp diskutera kring ett par bestämda frågor. Vad tycker personen om att göra? Vilka brukar personen umgås med? Finns det en viss typ av motiv som återkommer ofta? Vilka delar av personens vardag väljer hen att visa/inte visa? Skickar personen någon typ av budskap eller åsikt genom sina bilder?

Eleverna fick i vidare uppgift att göra ett Instagram flöde med 9 bilder som de tagit själva. Bilderna skulle vara ur deras egen vardag och skulle på något sätt representera eleven.

Genom sociala medier idag kan man själv berätta sin historia och är inte lika låst vid att någon annan berättar den. Till exempel på Facebook och Instagram kan man dela bilder med folk, man kan välja själv vilka man vill visa bilderna för och vad för bilder som ska visas och på så sätt själva styra berättelsen. Detta gör även att man kan skapa sig ett "jag" på sociala medier.

Jag gjorde den här uppgiften på mig själv. Jag valde bilder som redan fanns på Instagram istället för att ta nya. Men att välja bilder som "representera" mig var sjukt svårt. Jag känner nog att alla bilder på Instagram representerar mig på ett eller annat vis och att reducera sig själv till 9 bilder var jättesvårt. Nästa lika svårt som att försöka beskriva sig själv med 3 ord. Hur reducerar man sig själv till 3 ord eller 9 bilder?

Nathalie Troedsson i 9 bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar