söndag 8 november 2015

LBD500: jag tog helg / PM

Jo, jag tog helg en dag för tidigt och sitter nu skitseg en söndag och försöker blogga. Funderar seriöst över mitt omdöme när det kommer till prioriteringar, fast jag är 100% säker på att jag gjort samma val igen om jag fått chansen.

Till förra handledningen skulle vi ha ett PM med vårt tänka ämne. Jag lyckades knåpa ihop lite tankar om vad jag skulle vilja göra. Jag valde i sista stund att göra en gestaltning efter att någon så fint uttryckt det "ni ska ju bli bildlärare". Att göra en gestaltning kändes därför som rätt sak att göra även om jag vet att i princip satt mig själv i mer skit än vad jag skulle vilja.


Gestaltande PM
Bakgrund
Genom kursen LBD306 fick vi arbeta med appropriering i egna gestaltande projekt, uppgiften
utförs som en del av min lärarutbildning som ska förbereda mig inför kommande yrkesliv. Jag upplevde det som att jag inte kunde knyta arbetssättet och mina erfarenheter av appropriering till skolan på ett tillfredsställande sätt.

Appropriering beskrivs som ett sätt att hämta inspiration ifrån eller ”låna” av andra och göra till sitt eget. Till exempel idéer, tekniker, material. Appropriering bygger även på tidigare erfarenheter som leder oss till nya tankar och nya idéer. Våra egna tankar blandas alltid med andra, ingenting är på så sätt ”original”. Jag tror att detta är ett sätt för elever att våga ta steget och prova, använda och inte känna att de stjäl något. Att arbeta på detta sätt med appropriering öppnar på något sätt upp för att våga prova på, vilket är en viktig del i lärande tycker jag, att man vågar prova på något för att se vart det leder eller kanske för att se vad för tankar man har som gör att man inte vågar prova. Man uppmärksammar sitt eget sätt att tänka. Jag tror att den medvetenheten gör att man kan ta till sig andras tankar och göra dem till sina egna för man är medveten om att det är det man gör.

Syfte
Syftet är att jag vill ta reda på om och hur arbetssättet appropriering kan fungera och användas som pedagogiskt verktyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar